Inspiratie voor Reggio in de Nederlandse Kinderopvang
Als winnares van de verkiezing ‘Pedagogisch Professional 2022’ mocht Denise Rondeel afgelopen maand mee op studiereis naar Zweden. Op haar kinderopvanglocatie, Tante Tuit, werkt Denise vanuit de visie van Reggio Emilia, dus ze zag deze reis als dé kans om zich nog meer te verdiepen. In deze blog deelt Denise haar belevenissen tijdens de studiereis.
Voorbereiding op de studiereis
Voordat we aan de reis beginnen, vindt er een overleg plaatst via Zoom. We krijgen een presentatie met uitleg over de studiereis. Ook is er ruimte om mede-studiereisgenoten te leren kennen en naar elkaars persoonlijke studiedoelen te luisteren. Super inspirerend om in gesprek te gaan met een groep mensen met ieder op zijn manier passie voor het vak kinderopvang. En nu… aftellen totdat de reis kan beginnen.
Spannende eerste dag
Met lichtelijke spanning en vooral heel veel enthousiasme stap ik samen met een collega in de auto richting Schiphol. Onderweg kletsen we over de reis en onze nieuwsgierigheid over wat er ons allemaal te verwachten staat. Aangekomen op Schiphol ontmoeten we de rest van de groep en ontvangen we het activiteitenboekje. En dan… op naar het vliegtuig!
We starten onze reis in Zweden met een bezoek aan de I ur och Skur, wat betekent: weer of onweer. We maken kennis met de buitenpedagogiek en zien hoe het kinderdagverblijf binnen mee naar buiten nemen. Ann-Sofie vertelt hoe zij de dag met de kinderen beleeft: door met hen te zijn, samen te experimenteren, te ervaren en te spelen. Daarna mogen we dit zelf ervaren bij TomTits door onszelf te verwonderen en op onderzoek uit te gaan. Het is een mooie dag met veel indrukken.
Super tof om ook zelf te mogen ontdekken en ondertussen veel inspiratie op te doen voor onze locatie Tante Tuit!
De honderd talen
Dag twee starten we met een heerlijk ontbijt en een prachtig uitzicht op het meer van Järna. Na het ontbijt gaan we op bezoek bij Emilia Öst en Emilia3, twee prachtige locaties in Västerås. Er wordt hier uitgegaan van het feit dat elk kind uniek, leergierig en creatief is en dat ze graag willen communiceren. Communiceren via klanken, beweging, kleuren, schilderen, etc. Dit wordt ‘de honderd talen’ genoemd in de Reggio Emilia visie. Het pedagogisch documenteren is in deze locaties goed zichtbaar en wordt gebruikt voor meerdere doeleinden. Kortom, het was wederom een inspirerende dag!
Het Reggio Emilia Instituut
Dag 3: Vandaag bezoeken we het Reggio Emilia Instituut in Stockholm. Directeur Greger vertelt over zijn visie op hoe jonge kinderen de wereld ontdekken. Het was erg inspirerend hoe hij alles vertelde, met veel passie en duidelijke voorbeelden. Morgen mogen we zelf met de verschillende materialen aan de slag gaan. In de middag hebben we vrije tijd om Stockholm in te gaan! Tijd om de stad te leren kennen en de winkels en de mensen te ontmoeten.
Aan de slag in het atelier
Vandaag neemt Maria (Atelierista) ons mee in hoe we de kinderen kritisch kunnen laten nadenken en het werken met vanuit projecten. In het atelier mochten we zelf op onderzoek uit en de verschillende talen ervaren. Dit leverde veel nieuwe inzichten op. Welke materialen kunnen we inzetten? Hoe reflecteren we de processen? Hoe kunnen we het beste pedagogisch documenteren? Super inspirerend en eindelijk mocht ik zelf aan de slag gaan! Heeeeerlijk!!
Trots!
En toen was het alweer tijd om terug te vliegen naar Nederland. Met een volle rugzak met inspiratie, nieuwe ontmoetingen en stiekem een beetje trots dat ik dit als Pedagogisch Professional mee heb mogen maken.
Ik kan niet wachten om al mijn nieuwe ideeën toe te passen op onze locatie en te delen met mijn collega’s. Deze week heeft maar weer laten zien hoe mooi ons vak is en hoe bijzonder het is dat wij deel mogen uitmaken van de eerste levensjaren van een kind!
Denise Ronddeel