‘Oh nee, niet weer alles in een poepkleur’ zei een van de pm-ers toen de peuters aan het verven waren. In alle eerlijkheid vertelde ze dat ze kinderen graag laat kliederen en verven, maar dat ze toch stiekem ingrijpt als alles weer een prachtige poepbruine kleur wordt. Op de vraag waarom ze dat zo vervelend vond, antwoordde ze ‘de ouders vinden het vaak toch jammer als er niks moois aan de muur hangt’. Deze reactie horen we vaak. Maar wat vinden ouders van deze poepbruine tekening’ wanneer je ouders vertelt hoe het zit? Wellicht dat ze dan ook iets mooi kunnen zien, namelijk het verhaal van een kind!
Wij als volwassenen weten dat als je twee kleuren mengt dat er dan opeens een nieuwe kleur ontstaat. Maar voor kinderen is dit magisch… tovenarij. Je had geel, en na een beetje roeren heb je opeens groen, en toen werd het weer blauw en uiteindelijk als je alles bij elkaar doet. BRUIN, poepbruin. Wauw, als een echte tovenaar roer je over het papier en aanschouwt dit magische trucje.
Kinderen ontdekken door te doen en te experimenteren met materiaal. Bij iedere nieuwe ontdekking wordt de wereld die zij ontdekken steeds groter. En wat doen wij? Wij geven kinderen voldoende ruimte om te ontdekken, moedigen ze aan en kijken dan samen met het kind hoe leuk de wereld is door de ogen van een kind? Maak een paar mooie foto’s hoe het kind is gekomen tot de ‘poepbruine’ tekening en andere ontdekkingen en vertel de ouders wat voor gaafs er vandaag gebeurd is. Niets mooier dan het verhaal van het kind!
Een paar tips om kinderen ruimte te geven voor het ontdekken van nieuwe materialen:
- Zorg voor uitdagende materialen. Dit zijn de materialen die veelal kosteloos zijn. Doosjes, wc-rollen, eierdozen, doppen en ga zo maar door.
- Probeer los te laten ‘dat het iets moet worden’. Kinderen kunnen met materialen bouwen, stapelen, uit elkaar halen. Soms zijn ze bezig met een techniek, zoals knippen of plakken. Dat proces alleen al is voor kinderen nuttig en noodzakelijk om te leren hoe iets werkt.
- Neem ouders ‘mee’. Vertel het verhaal van het kind. Wanneer je kinderen zo’n ‘project’ mee naar huis krijgen, zal misschien niet iedere ouder meteen begrijpen wat het kind allemaal heeft ontdekt en gedaan. Vertel de ouders hoe het is ontstaan en welke waarde heeft voor de ontwikkeling van het kind.
- Ga op je handen zitten, laat kinderen vooral zelf ontdekken en grijp niet te snel in.
Wil je meer weten over deze manier van werken of heb je leuke voorbeelden, laat het ons weten!