Ons verhaal

Kameleon100 laat zich inspireren door de pedagogiek van Reggio Emilia. Door middel van workshops, trainingen en studiereizen trainen we pedagogisch professionals in het kijken en luisteren naar kinderen en te reflecteren op hun eigen pedagogisch– educatief handelen.

Het streven is daarbij dat een kindcentrum (kinderopvang en/of school) een plek is waar kinderen opgroeien en zich ontwikkelen, waar ze mogen onderzoeken, ontdekken en leren op een manier die bij hen past. 

Dat ze mogen zijn wie ze zijn en hun eigen ik mogen vormen. Met vriendjes om zich heen waar ze van leren en samen optrekken met professionals die weten wat ze nodig hebben. 

Hoe het allemaal begon

Sinds 2017

In 2017 gingen wij mee op studiereis naar Zweden, voor een hernieuwde kennismaking met Reggio Emilia. We waren daar onder de indruk van de pedagogische benadering, de rust en de manier waarop kinderen zich door de verschillende ruimten heen bewegen. Dit gunnen we ieder kind én iedere medewerker. 

Hier is het idee ontstaan om krachten te bundelen en samen trainingen, workshops en studiereizen te organiseren. Om dit gedachtengoed te vertalen en verder te verspreiden, met een vertaling naar de Nederlandse context. 

 

Het ontstaan van Kameleon100

Onze naam Kameleon100 is niet toevallig gekozen. Een kameleon is een uniek dier in de dierenwereld. Hij kan door middel van zijn kleuren communice­ren. Bijvoorbeeld als hij zich op zijn gemak voelt kleurt hij groen, wan­neer hij boos is kleurt hij rood. Op deze manier communiceert hij met de wereld om zich heen. Voor ons is dit een mooie knipoog naar de 100 talen van kinderen (zoals in het gedicht van Loris Malaguzzi). Kinderen laten ons op allerlei verschillende manieren zien hoe zij de wereld leren kennen, doormiddel van spel, tekenen, muziek, dans etc. 

 


de 100 talen van kinderen