Er wordt uitgegaan van een uniek, leergierig en creatief kind dat graag wil communiceren, zowel met andere kinderen als met de groepsleiding.
Er wordt uitgegaan van een uniek, leergierig en creatief kind dat graag wil communiceren, zowel met andere kinderen als met de groepsleiding.
Communiceren is natuurlijk ook niet alleen een kwestie van woorden, je communiceert ook via klanken, beweging, kleuren, schilderen, etc. Dit wordt “de honderd talen” genoemd in de Reggio Emilia visie.
Het kind bestaat uit 100
Het kind heeft 100 talen
100 handen
100 gedachten
100 manieren van denken spelen en praten
Honderd alsmaar 100
manieren van luisteren
verbazen, liefhebben
100 vreugdes
om te zingen en te begrijpen
100 werelden om te ontdekken
100 werelden om uit te vinden
100 werelden om te dromen
Het kind heeft 100 talen (en nog 100, 100, 100 meer)
maar ze stelen er negenennegentig
De school en de cultuur scheiden het hoofd van lichaam
Ze zeggen hen:
te denken zonder handen, te doen zonder het hoofd, te luisteren en niet te praten,
te begrijpen zonder vreugde, lief te hebben en zich te verbazen,
alleen met Pasen en met Kerstmis.
Ze zeggen hen:
Ik geef je de al ontdekte wereld en van de 100 stelen ze er negenennegentig.
Ze zeggen hen:
dat werk en spel, realiteit en fantasie, wetenschap en verbeelding,
hemel en aarde, verstand en droom dingen zijn die niet bij elkaar horen.
Kortom, ze zeggen hen dat de 100 er niet is.
Het kind zegt: ZEKER DIE IS ER WEL!
© Copyright 2021 WerkendLeren
Kameleon is een initiatief van WerkendLeren en kinderopvang-online